Views

Assalamualaikum...

Lama dah tak mengupdate blog ni. Alhamdulillah, masih lagi diberi kesempatan waktu dan sebagainya dalam penulisan kali ni. Pulang dari rumah saudara tadi, lalu depan sekolah lama.. Huhu..Rindu pulak zaman sekolah dolu-dolu.. Ramai budak berpakaian uniform sekolah. Ada ape ye hari ni???? hurm... Ops.. Hari ni result PMR keluar da. Hehe.. Ramai ja budak-budak ni keluar dari pintu pagar sekolah, tersengih-sengih.. Ada yang bergayut dengan telefon.. Result gempaq lah tu kot.. Alhamdulillah.. Teringat pula detik2 bersejarah aku dulu. Dapat jek result terus jek balik. Tak sabo2 nak bagitau umi dan abah. Sebab result ok lah x sabo nak bagitaw. Cuba kalau result tak berapa nak baik, hehe.. faham2 jeklah.. Tapi.. Tu semua rezeki masing-masing. Kalau yang tak setel lagi masalah rezeki Allah ni, mesti down tahap negative value lah. Tapi ade ke sampai macam ni??Click Me~Sampaikan ada satu kes ni, tak ingat bila kes ni, budak ni sanggup bunuh diri sebab result x ok.. Jadi, dua-dua dia gagal. Ujian untuk dunia dia gagal, ujian kat akhirat pun gagal. Bila dah bunuh diri, hancus lah.. Tempat dia kat neraka lah jawabnya. Sebab apa?? Sebab dia kufur. Tapi, kalau budak tu tak bunuh diri pun, dia kufur gak sebab dia orang kafir yang belum dapat hidayah Allah. Ada pulak yang bila result tak berapa nak baik ni, dia punya nangis.. Click Me~ Adoyai.. 3 hari 3 malam pun tak abes.. Ada juga yang frust, dan terus putus asa. Tapi, sedarkah kita?? tu semua adalah ujian Allah untuk menguji tahap keimanan seseorang.Bagi yang dapat result baik pun merupakan ujian baginya. Adakah dia akan terus istiqamah dalam usaha nya, atau menjadi sombong, riak dan takbur. Naudzubillah.. Moga dijauhkan daripada kita semua sifat-sifat tersebut. Bagi yang result kurang memuaskan, juga merupakan ujian baginya. Sifat putus asa merupakan sifat orang-orang kafir. Nak ke kita mewarisi sifat-sifat orang kafir???? Rugilah mereka dunia dan akhirat yang menuju ke arah itu. ok.. Saya nak kongsi sedikit tips-tips untuk mengelakkan rasa frust yang melampau bila dapat result.

Tips-tipsnya dengan berkatalah begini:
1) "Alhamdulillah.."
2) "Allah dah tentukan rezeki aku kali ni macam ni.."
3) "Ni baru final exam kat sekolah, final exam untuk akhirat lagi penting!!!"
4) "Bila aku redha dengan keputusan ni, Allah redha dengan aku..."

Yang paling penting, dapat result jek, senyum... Click Me~
Agak-agak nak gelak macam niClick Me~ pun boleh. Tapi agak tak sopan disitu..

InsyaAllah, dengan tips-tips yang sedikit ni dapat mengurangkan tahap frust tu. Bersederhanalah dalam sesuatu perbuatan tu termasuklah dalam kita bergembira, bersedih, frust dan sebagainya. Tips yang no.3 tu yang best. Bila kita dah tanamkan dalam diri yang kita nak lulus cemerlang dalam final exam untuk akhirat, insyaAllah, segala perilaku kita Lillahita'ala.. Bila segala perilaku Lillahita'ala, segala yang berlaku dalam hidup ni, kita akan sentiasa bersyukur sebab itu yang Allah kehendaki dan Allah kurniakan dalam diri kita..

Tapi, tawkah anda sebuah hakikat sebenar menuntut ilmu ni? Adakah hanya sebagai exam oriented? Keluar dewan exam terus lupa segalanya.. Hurm.. Jom klik2 kat sini nak taw lebih lanjut pasal konsep sebenar menuntut ilmu dalam sistem islam yang cantik lagi indah berbanding dengan sistem sekuler yang ada sekarang.

Dalam kesempatan ni juga nak wish congrate pada adik sepupuku yang dapat 8A dan juga pada adik2 yang lain yang dapat result PMR hari ni. Tahniah buat anda semua tak kira lah macam mana bentuk result tu sekalipun, tetap result korang semua juge.. (^-^) Accept what have u done....

Terima kasih kerana sudi membaca bebelan saya ye..

Wallahua'lam...

0 comments:

Post a Comment

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign