Views

Assalamualaikum.. http://www.emocutez.com

Bismillahhirrahmanirrahim..

Ad-deenunasihati
yang membawa maksud, agama itu adalah nasihat.

Sebagaimana dengan firman Allah SWT dalam surah Al-'Asr, surah yang ke 103 yang bermaksud,

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran."


Jadi, saya pasti jelas bagi kita semua ya bahawa tidak ada membawa satu kesalahan pun untuk kita menegur atau memberi nasihat kepada sesiapapun dalam mana hal yang kita nasihati itu tidak melanggar hukum-hukum Allah. Malah hukumnya juga menjadi wajib bagi kita untuk mendakwahkan pada sahabat-sahabat tentang kebenaran, dan berdosa bagi kita menyembunyikan kebenaran itu walau sekecil zarah sekalipun.

Tapi, apa yang ingin saya bicarakan disini adalah dalam mana kita hendak berdakwah atau menegur seseorang itu, perlulah dengan hemahnya. Sifat mahmudah ini perlu ada pada setiap penda'ie khasnya dan semua hamba Allah umumnya sebab kadang-kadang kerana mulut boleh membawa kebinasaan kepada dakwah yang ingin disampaikan sekaligus peribadi muslim itu sendiri.

Dalam situasi kita mendekati mad'u(orang yang ingin didakwah), perlu ada kelembutan disebalik ketegasan. Bukan dengan cara paksaan atau sebagainya. Lembut disini bukan bererti sehingga kita mengikut telunjuk mad'u, tetapi lembut dari aspek gaya bahasa, panggilan bagi mad'u dan sebagainya. Lebih-lebih lagi dakwah sesama muslimah yang mana kita tahu jiwa muslimah sangatlah sensitif. Hatinya boleh terikat hanya dengan kata-kata yang indah disamping kebenaran yang dibawa. Tetapi ini tidak bermakna dakwah sesama muslimin boleh menggunakan kata-kata kesat . Jagalah perkataan kita semua walaupun dakwah yang dibawa tu ditolak oleh mad'u itu.

Dalam situasi kita menasihati sahabat seperjuangan kita, bilamana kita melihat dia seolah-olah melanggar syari'at, perkataan juga perlulah dijaga. Sedangkan bila bercakap face to face pun akan ada yang terasa hati apatah lagi bila menegur dialam maya ini. Lagilah banyak syaitan yang menghasut dihati-hati ini. Saya tekankan lagi disini perlu ada HEMAH ya kawan-kawan.. ^_^ Syaitan banyak mainkan peranan apabila kita berbicara mengikut emosi. Jadi, hindarkanlah kita berbicara mengikut emosi semata. Memang kadang-kadang hati tu menggelodak bila ada yang cuba membangkang kata-kata kita. Sebab tu memang fitrah manusia yang Allah ciptakan berserta dengan gharizatul baqa'(naluri survival). Rasa nak mempertahankan pendirian kita. Tapi, cuba sebelum jawab balik tu, tarik nafas panjang-panjang then senyum.. http://www.emocutez.com Yang paling penting baca basmallah dan jawab menurut ilmu. Kekalkan http://www.emocutez.com .Hati kita sendiri pun akan sejuk bila kita http://www.emocutez.com walaupun mungkin akan menyakitkan hati pihak sana. ngeh3.. http://www.emocutez.com Kalau ada juga yang sakit hati tu tak tahu lah nak cakap apa. Mungkin depa ada penyakit hati lah kot..

Itulah saja coretan saya dan apa yang saya rasa, mungkin ada yang silap harap maafkan saya yang cetek ilmu ini. Coretan ini juga buat diriku jua yang sering alpa. Wallahhu'alam..


0 comments:

Post a Comment

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign