Views

Assalamualaikum..Click Me~

Setelah beberapa hari saya mengedit blog, rasanya cukup kot setakat ni dulu. Dengar macam gempaq jek kan, tapi biasa2 jek blog yang baru ni. Sebenarnya sayang gak nak tukar blog yang lama tu, tapi atas kta2 smngat adik (hehehe..) tukar jugaklah.. Satu lagi, bila tengok layout yang cun nih, terus cakap "ok bas. comform aku nk tukar!!" Lagipun ntah knape tetibe malam tu rajin pulak dia nak ajar berbloging nih.. Orang tengah baik hati kan, kita jgn tunggu lama2.. Nanti melepas pulak. Tapi x sempat nak menuntut ilmu byk2 pulak, sebab dia dah balik ke lubuk esoknya. Jadi terbelangkalailah (ngada2 nak strike kan tulisan padahal boleh jek delete..hehe..) terbengkalailah proses pembelajaran ni. Jadi saya pun teruskanlah niat dihati.Delete semua post2 yang lalu. Dan mulakan yang baru. InsyaAllah, yang baru ni saya cuba untuk karang sendiri ayat2 nya.. Alamak!!! kantoi pulak post2 yang lepas copy paste ja. Tapi bukan semua lah. Ada post ciptaan sendiri taw.. hehe..Click Me~

Alhamdulillah, memandangkan blog saya kali ini sedap jek mata saya memandang, jadi insyaAllah, saya tak akan tukar dan berubah wajah lagi. Siapa2 yang tak berminat dengan kaler pink ni, harap2 dapat pupukkan minat pada kaler pink dalam diri mulai sekarang ye..hehe..

Saya nak cerita sedikit pasal blog "Mencari Cinta Yang Satu" atau pun shortform nya MCYS. Kenapa saya guna nama blog MCYS?? hurm..Click Me~ Dalam sibuk2 remaja sekarang mencari cinta manusia, kenapa saya mencari cinta yang satu ni. Eh, cinta yang satu ni cinta apa?? ha... Sudah semestinya cinta Yang Maha Esa. Bila kita hayati lirik lagu Mencari Yang Maha Satu by UNIC ft Cat farish. Antaranya:

"Dan selanjutnya ku tergoda lagi,
Dunia ini yang sesat membunuhkan jiwaku,
Kini ku mengakui teguranMu,
Yang membuat ku sedar siapa diriku ini".

Kita sedar siapa diri kita, asal kita. Hanya hamba Allah yang hina. Kenapa kita hina, sebab asal kita adalah dari setitis air mani, dan Allah jadikan kita sehinggalah menjadi sebaik2 dan secantik2 ciptaan. Alhamdulillah, Allah berikan kita nikmat yang paling berharga iaitu nikmat Islam dan seterusnya pelbagai nikmat2 yang lain. Tapi malangnya, ramai manusia hari ini yang alpa dengan nikmat2 yang Allah bagi. Lebih2 lagi dalam keadaan ummat Islam sekarang yang hidup dibawah sistem pemerintahan kapitalis, yang memang sah2 korup. Makin senanglah ummat Islam melakukan kemaksiatan sebab pemimpin sendiri pun lakukan maksiat yang terang-terangan. Dalam lirik tu ade mengatakan "dunia yang sesat membunuhkan jiwaku" Sebenarnya dunia x sesat, tapi manusia didunia ni yang sentiasa sesat dalam arus pemodenan. Manusia yang masih tebal penyakit wahn dalam diri.Semuanya jauh terpesong dari perintah Allah selagi segala hukum Islam x dijalankan secara syumul. Dan macam mana Allah menegur kita? Allah menegur kita dengan memberi pelbagai ujian2 kpd hamba2nya. Bagi yang melihat ujian itu dengan hati yang berteraskan keimanan, dia akan berasa bersyukur dan semakin tunduk pada Allah. Tapi bagi yang melihatnya dengan nafsu duniawi semata, mereka akan berasa sangat marah dengan Allah, mereka akan mula menyalahkan Allah dan akhirnya berlakulah kes murtad yang mana dalam hukum Islamnya boleh dihukum bunuh jika mereka tak nak bertaubat.Naudzubillah.. Salahkah teguran Allah yang berbentuk ujian ini?? Anologinya, salahkah mak kita menegur kita melakukan perkara2 yang maksiat?? Hakikatnya teguran2 itu semua menunjukkan betapa sayangnya mak kita pada kita. Begitu juga Allah, sayangnya Allah pada kita, Dia berikan ujian demi ujian pada kita walhal sekuat mana sekalipun iman seseorang hamba Allah itu, pasti turut diuji.. Allah akan menguji hamba2Nya sehinggalah hamba2Nya berjalan diatas bumi ini tanpa sebarang dosa.

Firman Allah:
“Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan, Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?” (Surah al-Ankabut, ayat 2)

“Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan dapat masuk ke dalam syurga, padahal belum kamu mengalami duka derita yang pernah dialami dan menimpa orang terdahulu sebelum kamu.” (Surah al-Baqarah, ayat 214)

Ujian Allah ini bukan sahaja dalam bentuk kesusahan, malah dalam bentuk kesenangan jua.Begitu kasihnya Allah pada hamba2nya sehinggakan kasih sayang Allah ini melebihi kasih sayang manusia sendiri. Jadi, satu point yang kita dapat, kenapa Cinta Illahi yang perlu kita cari sebelum cinta manusia.

Apabila tersilap langkahku,
Tiba-tiba berbisik namaMu oh Ilahi,
Terdetik di hatiku untuk sujud ke pangkuanMu,
Memohon ampun dariMu.

Memang secara fitrahnya, manusia diciptakan dengan adanya naluri ingin mengagungkan sesuatu(gharizatud-tadayyun). Seperti lirik diatas, apabila kita ditimpa sesuatu musibah, perkara pertama yang muncul dimulut kita samaada "Allahuakbar", "Subhanallah" mahupun "Innalillahiwainnalillahirrojiun" dan itulah sebaik2 ucapan apabila ditimpa musibah. Jelas disini, dengan kita mengingati Allah, hati kita akan menjadi tenang. Allah tak pernah curang pada kita, Allah tak pernah menyakitkan hati kita. Bahkan Allah kurniakan kita insan2 yang kita sayangi sebagai peneman kita di dunia dan insyaAllah disyurga kelak iaitu kaum keluarga kita. Inilah point yang kedua mengapa perlunya kita mencari cinta Allah. Banyak lagi point2 yang ada kenapa dan mengapa cinta Allah yang perlu diraih berbanding cinta manusia. Banyakkan muhasabah diri, insyaAllah, u will find the way....

Satu lagi persoalan disini.. Bagaimanakah kita nak mencari cinta Allah?? Dan adakah cukup sekadar menyatakan "Aku Cinta Allah"-(wali band song)?? Opss..terlebih pulak persoalan.. ngee..
Berbalik pada persoalan yang pertama macammana nak cari cinta Allah ya.. Biasa nye orang kata tak kenal maka tak cinta. Belum cukup kenalkah kita dengan Allah?? Perlu ke kita membayangkan sifat2 fizikal Allah dan menunggu sehingga kita dapat melihat wajahNya??? Aik... makin banyak pula persoalannya...Sebenarnya tak perlu pun kita mengenali Allah dengan membayangkan fizikalNya dan HARAM hukumnya membayangkan fizikalNya. Yang dapat membuatkan kita mengenali Allah adalah dengan kita memahami Al-Quran dan Sunnah Nabi sebab Al-Quran itu 100% datangnya dari Allah. Selain itu, kita pelajari ilmu Islam yang mana dapat mendekatkan lagi diri kita dengan Allah. Maka disitu akan wujudlah perasaan cinta pada Allah dan Rasulullah. Persoalan kedua, cukupkah sekadar kita mengatakan "Aku Cinta Allah" tanpa melakukan apa2?? Analoginya, cukupkah kita hanya ucapkan cinta dan sayang pada keluarga/suami/isteri tanpa memberi apa2 yang membuktikan kita sayang dan cinta pada mereka. Begitu juga dengan cinta pada Allah. Bukti yang perlu kita tunjukkan adalah dengan kita menjaga aqidah Islam, menjalankan hukum Islam dan menerapkan hukum Islam dalam kehidupan kita. Sebagaimana kita sanggup berkorban jiwa raga untuk si dia, begitu juga kita patut lebih sanggup untuk berkorban jiwa dan raga untuk Islam, iaitu Ad-Deen yang Allah turunkan pada Nabi Muhammad untuk mengatur hubungan manusia dengan Allah, manusia dengan makhluk lain dan menusia sesama manusia.

Kesimpulannya, itulah tujuan saya mengendalikan blog MCYS ini. Tujuannya adalah semata2 untuk meraih redha dan cinta Allah dan Rasul serta masih dan akan selamanya mencari cinta yang hakiki dan yang satu ini. InsyaAllah, post2 yang akan datang, akan saya kongsikan ilmu saya yang sedikit ini bersama sahabat2 semua, semoga ianya bermanfaat dunia dan akhirat, insyaAllah.. Sesungguhnya Islam tu perfect dan indah. Jika ada yang tak berpuas hati, mungkin salah pada penulisan saya yang banyak kekurangannya. Sebarang komen dan penambahan dialu-alukan tanpa ada segan silu.. ^_^

Wallahua'alam..

Wasalam...











INSYA'ALLAH

4 comments:

Izharuddin said...

Salam ukhuwah... =) cantik blog.. urm, post yg bermakna.. Cinta Allah, cinta hakiki.. (-.-')

Seri Kandi Islam said...

Salam ukhuwah jua.. (^_^)syukran ats pujian yg menaikkan smngat.. hehe..

mujahidah said...

assalamualaikum..lps ni,leh laa post yang lain lagi yer...^_^

Seri Kandi Islam said...

To mujahidah: Waalaikumsalam.. InsyaAllah..ikutilah post2 yang akan dtg.. syukran wa jaza' ya ukhti.. =)

Post a Comment

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign